Öppettider

Tisdag – söndag 10–16
Måndagar stängt

Avvikande öppettider

Kontaktuppgifter

Tikanojas konsthem
Hovrättsesplanaden 4
65100 Vasa

tfn (06) 325 3916
fax (06) 325 3918

tikanoja.info@vaasa.fi

Kommande utställningar

Matti Visanti

13.10.2017. – 4.2.2018

Matti Björklund, från år 1936 Visanti, (Uleåborg 1885 – 1957 Helsingfors) studerade till arkitekt och grundade när han utexaminerats en byrå i sin hemstad Vasa. I Österbotten fanns det på den tiden inte många arkitekter och Visantis kunnande var välbehövligt. Visanti planerade kommunhuset i Lappo och kyrkan i Nummijärvi, men det livliga byggandet i synnerhet i Vasa och Seinäjoki sysselsatte Visanti och lämnade ett avtryck som bevarats till nutid i bägge städernas stadsbilder. Visantis arkitektoniska uttryckssätt var närmast klassiskt, d.v.s. det innehöll mycket symmetri och en del dekorativa motiv. Många minnesmärken placerade sig så att säga i gränslandet mellan arkitektur och bildkonst, och av dessa är de mest monumentala minnesmärket vid Napo i Storkyro och Jaakko Ilkka-statyn i Ilmola.

Matti Visanti ville emellertid byta arkitektyrket mot arbetet som bildkonstnär. Beslutet förutsatte att han flyttade till Helsingfors, där Matti och hans konstmålande hustru Lyyli (f. Myntti) bodde och arbetade i Lallukka konstnärshem. Matti Visantis grafikproduktion blev enorm. Tekniken var litografi. Visanti illustrerade hela Kalevala, vars publicering möjliggjordes av Frithjof Tikanoja. Därtill gjorde Visanti skönlitterära, bibliska och lyriska illustrationer. Visantis begåvning och mångsidighet räckte också till för att göra brukskonst. Han behövdes som formgivare av ett värdigt och praktiskt yttre för frimärken, mynt, flaggor, emblem samt andra produkter. Som minne av detta finns bland annat frimärken av Vasamodell, Helsingfors OS-mynt och märket för inhemskt arbete samt Alavos och Storkyros vapen.

Visantis uttryckssätt var logiskt och rationellt. Det var inte högtravande, fastän det emellanåt var allvarligt. Den österbottniska hembygden hade fostrat Visanti, inte bara till en patriot utan också till en kosmopolit, och försett honom med jämlikhetens och demokratins ideal. Från hemlandskapet härstammade den särpräglade och fascinerande kombinationen av minimalism och monumentalitet samt det regionala bildspråkets djärvhet och mustighet. Visantis åsikter har också återspeglat sig i vårt landskaps visuella tänkande ända fram till vår egen tid.

Parkbild, 1910, olja. Vasa stads konstsamling. Foto: Erkki Salminen.